2012-11-21
 19:15:00

Provridning.

Provridning och hästköp är ju något som är väldigt aktuellt för mig just nu så jag tänkte skriva mina tankar, åsikter och tips kring just provridning och hästköp.

       Många säger ju att man ska provrida så många hästar som möjligt innan man bestämmer sig. Det tycker jag är lite fel att säga så. Man ska leta tills man hittar rätt helt enkelt. Det kan vara den första, femte eller åttonde hästen man provrider som är just rätt. Och det där är ju en känsla. Det kanske inte är den hästen som var snyggast på bilden eller som lät bäst i annonsen utan den man passar bäst ihop med. Så därför tycker jag att om det känns perfekt med häst ett eller två man provar så behöver man inte prova tre till bara för att. Det är ju inte riktigt rättvist mot någon, att prova en häst man inte är intresserad av. Men däremot tycker jag inte man ska köpa den första hästen om man inte är riktigt säker. Det är bra att ha något att jämföra med om man inte är säker på vad man vill ha. För när man letar häst vet jag av egen erfarenhet att man kan vara väldigt sugen på en ny häst och bara vilja ha "första bästa häst".  Det är ju inte heller meningen, så lita på magkänslan när du provar häst.  Köp den häst som du gillar bäst, som känns rätt.

      Sedan är det ju det där med vad man vill ha för häst. Jag har en väldigt tydlig bild av vad jag vill ha för häst. En mörkbrun eller svart valack, mellan 8 och 10 år, utbildad och gärna tävlad Msv dressyr och typ LB hoppning, 167-168 cm hög. Men jag inser ju själv att det är orimligt att jag ska hitta just en sån häst, som jag passar ihop med och som inte kostar 200 000 kr. Så därför får man kompromissa. Men med vad? Priset är ju lite svårt att kompromissa med. Oftast har man en budget som man helt enkelt inte kan ändra på, så är det väl nästan för alla. Har man 80 000 kr att köpa häst för är det ingen idé att ens titta åt hästar som kostar över 80 000. Vad kan man kompromissa med då? I mitt fall är väl det första att kompromiss med färgen. Vill jag ha en mörkbrun häst? Ja. Är det nödvändigt? Nej. Det måste man fråga sig själv. Vad mer? Måste den vara 167-168 cm hög?Nej. Jag som själv är 170 cm kan ju inte ha en häst som är 155-160 cm, det säger sig ju själv men jag kan ju ha en häst någonstans mellan 165-170 cm, beroende på hur det är i typen också. Även åldern och utbildning kan man kompromissa med. I alla fall lite.

        Nu har jag pratat om att kompromissa, vilket man nog måste för har man en tydlig bild av exakt hur hästen ska vara kan det vara väldigt svårt att hitta någon häst. Då ser man bara hästar som är just så och missar kanske den rätta. Och dessutom kostar nog drömhästen lite mer än de flesta kan betala...Men man ska även ha krav. Det är lika viktigt som att kompromissa. Att man faktiskt ändå har några krav som hästen ska uppfylla. För man måste ju vara nöjd och trivas med sin häst och inte bara ta första bästa för att man vill ha en häst Då är det stor risk att man ångrar sig efteråt. Mina krav är att hästen ska vara minst 6 år och max 12 år och vara utbildad LB dressyr och lite hoppad, den ska vara minst 164 cm hög och max 172 cm hög. Men det allra viktigaste är att häst och ryttare passar ihop. Att man gillar hästen och tycker den är rolig att rida.
 
Min provridning på Pamela. Kändes rätt efter fem minuter.

Tips vid provridning:
*
Ha med en tränare eller kunnig person. Det är jätteviktigt att någon annan som kan hästar är med och ser hästen och ser hur häst och ryttare fungerar tillsammans. Speciellt om det är första gången man köper häst.

*Filma. Om du har möjlighet till det så filma! Då kan du i efterhand se hur det såg ut och även visa för tränare, kompis etc.

*Låt ägaren rida först. Det är nästan en självklarhet när man provar häst. Att ägaren/ryttaren rider fram hästen och visar vad den kan och hur den är.

*Ställ frågor! Fråga om allt. Du har rätt att få veta vad hästen gjort tidigare, hur den är att hantera osv. så fråga.

*Provrid mer än en gång. Är du intresserad av hästen så provrid igen. Det kan vara stor skillnad andra gången man rider en häst. Det är ju mycket som spelar in så det kan ju vara ännu bättre eller rentav sämre andra gången.
 
Text av Vendela som jag hitta på förra bloggen som hon skrivit för över ett år sedan, tänkte att texten kan hjälpa någon av er läsare.


Olivia Modigh

Fin blogg! ;)



PUBLICERAT: 2012-11-21, 19:42:46 | URL: http://oliviaaam.blogg.se/
Emilia,Melina

sV. jAHA Tack jo fin header :)



PUBLICERAT: 2012-11-21, 20:27:32 | URL: http://snelpanii.blogg.se
isabellasphotographing

vilken fin design :)
kram



PUBLICERAT: 2012-11-22, 14:04:54 | URL: http://isabellasphotographing.blogg.se
Olivia

Så fin blogg, älskar headern! :)



PUBLICERAT: 2012-11-22, 14:26:55 | URL: http://byoliviaz.blogg.se/
magda

Haha det enda jag gjorde av have to do punkterna var att filma... vilket ändå var onödigt då jag köpte min häst typ samma dag. Eller jag skrev på kontraktet och betalade en vecka senare.

Svar angående bilden jag hade på bloggen, araben är min och hästen min sambo håller i fick vi låna. Brukar ta hand om honom när hans matte är borta och ska snart hoppa upp på honom med :P


PS. Det går inte att komentera från Opera



PUBLICERAT: 2012-11-23, 09:41:38 | URL: http://erilia.blogg.se

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:


« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: