2012-11-27
 14:10:00

Jag älskar att jag valde den här livsstilen.

Jag hade ett tal i skolan som handlade just om att andra människor såg ner på oss, av någon lustig andledning, ett väldigt känslosamt tal blev det. Om jag själv inte hade ridit hade jag tyck ett de personerna var skit häftiga! För hur häftigt ser det inte ut när en stor häst lyder oss människor? Vi har kontroll över så ofantligt stora djur. Vi ger så mycket kärlek och får så mycket tillbaka. Kan ett intresse vara bättre ? Att man faktisk får nått så otroligt som kärlek tillbaka.

Töntigt, äckligt, bögigt, hästtönt, hästnörd, hamburgare.
Det är saker jag fått höra när jag var yngre. Jag skämdes ett tag att jag red, och varför? Jag gick kanske i fyran femman, och jag vågade inte stå för att jag red. För hur mycket självförtroende har man då, och när någon kommer fram och börjar skratta åt den för att man kanske sitter och ritar en häst. Vad vågar man göra då? Jag var osäker och ville så gärna passa in. Men med åren hittade jag ett bättre umgånge, hästarna.

Nu är jag så otroligt tacksamm & stolt!
Ridning är det bästa jag gjort i hela mitt liv. Inget annat skulle kunna ta den platsen. När jag är med min häst, ute i skogen så känner jag mig så otroligt fri. Jag känner mig så otroligt stark. Även det att min häst får mig känna mig så otroligt betydelsefull. Det är även en vilktig sak man får ut av ridningen, man har ansvar. Kommer ihåg när jag fick Mirre, hur stolt jag var över att jag fick det ansvaret, jag kände mig stor! Man lägger hela sin själ (& plånbok) på det hära varje dag år in och åt ut. Vi har inga uppehåll för att det är snöigt, regnigt eller för varmt. Våra hästar måste tas om hand hela tiden. Personer med annat intresse kan sluta med sporten på en dag. Men vi kan inte, vi har valt denna livsstil och haft mycket tid att verkligen inse att det är detta man vill göra. Inget man bestämmer sig för att hålla på med en kortare period. Man kan inte bara få en häst sådär och man kan heller inte bara göra sig av med den.
 


År av träning.
Ridning kräver även så otroligt mycket mer tid. I fotboll kan du vara med ovh träna några gånger sen är det match. I ridning krävs år innan du kan delta i en riktigt tävling. Jag har ridit i 12 år och har så otroligt mycket kvar att lära. Man har heller inte samma förutsättningar som i andra sporter. Då man kanske inte har föräldrar som har pengar till en häst, men i andra sporter kanske man behöver köpa ett par skor. Men man behöver heller inte bli bäst på någonting saken är den att man är bland hästarna.
 
Känslan man får med min häst är obeskrivlig.
~ Vi får ge kärlek och vi får tillbaka.
~ Känna en kännsla som många missar när man styr mot ett högt hinder och man bara litar på hästen till 100%.
~ Sväva fram i galopp och känna att ingen kan stoppa en.
~ När ens häst kommer springandes eller gnäggar när du kliver in i stallet
~ Att komma ut till stallet och alla problem bara försvinner.
~ Att pussa på den underbara mulen och säga jag älskar dig.
~ När man kollar djupt in i ögonen på ens häst och den kollar tillbaka, och man får som en rysning genom helt kroppen av glädje.
 

Detta är några saker som tänker på och hur tacksam jag är.
Och vi borde inte tolerera att folk hackar på oss. För vad är det vi gör för fel? Vi har modet att hantera 600kg i ibland svår situationer, vi har kontrollen över oss och psyket att ramla av och sedan hoppa upp igen. Hur många skulle våga detta ? Skulle vilja visa alla hur det igentligen går till

Tycker ni alla ska vara stolta, kom ihåg det. Får ni höra något taskigt eller elakt av någon, tänk att ni har mig bakom örat och säger detta:

                                                          Vi är unika!


Tilda

Ni är så snygga ihop. Jag önskar jag hade en egen hopponny som jag fick tävla med!



PUBLICERAT: 2012-12-31, 16:08:29 | URL: http://tildamicaela.blo.gg

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:


« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: