2012-11-23
 12:00:00

Halvhalter.

Halvhalter är ju något mycket viktigt och omtalat i ridningen, men krångligt eller?  Man får ofta höra varför halvhalterna ska göras - för att förebereda hästen på en övning, för att balansera upp hästen, få den uppmärksam osv. Men jag tycker personligen att det sällan pratas om exakt hur man gör. Dessutom så är begreppet halvhalt lite missförstått. När man säger halvhalt tänker ju i alla fall jag mest på att bromsa hästen- ta i tyglarna. Det blir liksom att börja i fel ände. I böckerna jag läst står det nästan alltid att man ska bromsa upp hästen, samtidigt som man ska driva på med skänkeln. Det låter enkelt men det är sällan jag tycker det funkar, det blir mest bara missförstånd häst och ryttare emellan när man först säger till hästen att gå saktare, eller till och med stanna och sen samtidigt säger gå framåt.
 


# För det första så måste man sluta tänka halvhalt. Byt ut ordet halvhalt mot balansering istället. Tänk dig att du ska balansera upp hästen och dig själv, få hästen att hamna i bra balans, bära sig själv och arbeta genom hela kroppen.

# För att du ska kunna få hästen i balans måste du börja med att balansera dig själv. Och det är egentligen det som är själva halvhalten. För när du balanserar dig själv hjälper du hästen att automatiskt hamna i bättre balans och då har du gjort en halvhalt.

# Men hur gör man då? Hur balanserar man sig själv? Det första man ska göra är att andas djupt och sätta sig tillrätta i sadeln. Sedan ska du sträcka på dig och liksom "växa" uppåt, göra dig så lång som möjligt. Slappna av i kroppen(utan att sjunka ihop), var mjuk, kom ner lite "tyngre" i sadeln och lägg på lite skänkel samtidigt som du spänner magmusklerna. Det var en halvhalt!

# Det kanske fortfarande känns som många moment men det enda man egentligen behöver göra är att sätta sig lite djupare i sadeln genom att slappna av, sträcka på sig och driva lite extra framåt så sker resten av sig självt:)

"Ett med hästen" är absolut en av de bästa böckerna om ridning som jag läst, och tro mig jag har läst en del. Den får en att se på ridningen ur ett helt nytt perspektiv, så otroligt enkelt egentligen. Den kan kanske verka lite flummig men jag tycker i alla fall att den är superbra. Kanske är jag lite flummig då men det kan jag gärna vara så länge det funkar. Mycket bra inlägg av Vendela från gammla bloggen!
 



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:


« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: