2011-08-04
 10:20:59

Förlåt för dålig uppdatering.

Har inte kunnat uppdatera så mkt sedan jag kom hem då jag träffade vänner och sådant. Men ska försöka skärpa mig, tycker det är så kul att blogga bara det att jag är lat.
I tisdags när vi kom hem åkte jag till stallet senare och det blev en kvällstur runt nio kanske. Haha, riktigt mysigt var det! Vi red en läng sväng i skogen där det är oändliga galoppvägar. Både hon och jag njöt i det svala vädret och inga bronsar! BTW när jag var i Stockholm köpte jag även lite hästsaker såklart. Blev dett jätte fins panband, till mitt tredjeträns som inte har något roligt pannband. Fram- och bak strykkappor, mörkmörkbruna med fårludd blev det. Dom passade perfekt. Dom kommer bli mer till vardags. Får är nog inte så bra att hoppa i sådanna.

Gårdagens hoppning gick super! Älskar min hästapålle. På framridningen var hon en aning seg, eller väldigt lugn. Vi hoppade fram på snubbelbommar. För att få hästen att lyssna ordentligt och kunna reglerar steget. Efter det hoppade vi åt andra hållet och red efter det sju språng mot först ett litet räcke. Allt eftersom höjde vi och det blev en oxer. Då var själva poängen att allt eftersom det blit högre måste man hålla ihop mer då hästen måste hoppa ifrån tidigare. Seda hoppade vi banan. En skojjig bana medroliga linjer och roliga svängar. Så har gjort er en liten teckning.


Hinder 1-2: Först en vänster sväng till ett räcke. En båge beräknad sex eller sju språng beroende på väg och hästens språnglängde. Jag red på sex då hon har stort språng. Bågen leder då till en oxer som står rakt med staketet.

Hinder 3-4: Efter oxern en längre högersväng till en kombination. Börjar med oxer ett steg till koppelräcke. Efter det en båge även här beräknat på sex eller sju. Red även på sex här.

Hinder 5-6: Efter nummer fyra är det en snävare vänster sväng till ett räcke ut mot staketet. Efter det är det en till lång vänster sväng till yttligare ett räcke.

Hinder 7-8: Efter räcket är det en sväng till en oxer. Den står på en aning svårare väg. Då den är vinklad mot staketet. Men måste vända upp från spåret rätt för att komma på mitten. Efter det är det en vinkelsväng, orelatert avstånd till ett räcke. Även där viktigt att man vinklar av rätt.

Hinder 9-10c: Sedan en höger sväng till en oxer. Meningen efter oxern va att man skulle rida rakt fram mot staketet och sedan Mkt svårt i en bana då hästen fått upp ett högre tempo.



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:


« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: