2013-01-09
 12:31:00

Hur jag planerar.

Fick en fråga om hur jag planerar med ridningen så tänkte jag skulle skriva ett lite ordentligare inlägg om det.
 
Hur jag planerar ett pass i ridhuset/banan:
Det beror självklart lite på vad som behövs tränas på vid tillfället. Men börjar att skritta fram i 10-15 min på lång tygel. Sedan börjar jag plocka lite i skritten, gör halvhalter och halter. Börjar sedan trava. Till en början får hon gå i lite lägre form då och travar på lite ordentligt. Sedan börjar jag jobba upp henne med halter och många många halvhalter. Mycket lösgörande arbete så som serpentiner i olika storlekar, volter och åttvolter. Jag jobbar även mycket med att utåtställa henne i volterna ibland och sedan inåtställa för att könna att hon verkligen är lösgjord och lyssnar åt båda hållen. Jobbar med samlingar och ökningar på olika sätt. Efter kanske 20 min lägger jag in galopp, ibland tidigare. jobbar jag först på i en frisk arbetsgalopp på större volter. När jag känner att jag har henne i en stadig form i galoppen med jobbar jag i mer samlad. Gör lite volter i olika storlekar, förvändgalopp och byten. Även i galoppen tränar jag mycket övetgångar till trav, skritt och halt. Lika så igångsättningar i från skritt, trav och halt. Lika så här i galoppen jobbar jag med samlingar och ökningar.
 
Hur jag planerar ett pass i skogen:
Det beror på hir hon gått dagen innan och vad hon ska göra dagen efter. Men våra uteritter kan vara allt från långa galoppsträcker till att lägga mer tid på att jobba henne. När jag jobbar i skogen är det allt från lösgörande, halter, samlingar, ökningar, ingång och avsaktningar. Jag tycker man ska jobba dom i skogen också, återkommer till det här nedan.
 
 
Hur jag planerar upp veckorna: 
Förut skrev jag ofta på bloggen en veckoplanering men gör inte det längre, jag själv tycker inte det är jätte intressant då man endå brukar skriva om ridpassen sen. Men tänkte visa hur en vanlig vecka kan se ut och en vecka med tävling.
 
Måndag: Dressyrlektion, varannan Ingrid Stark och nästa Cissi Lilja.
Tisdag: Skogen, ett kortare pass, ofta i lägre form.
Onsdag: Hoppträning för Ingrid Stark.
Torsdag: Skogen, jobbpass lösgörande och andra övningar.
Fredag: Vila.
Lördag: Skogen längre galopp pass eller ridhuset.
Söndag: Skogen längre galopp pass eller ridhuset.
 
Hur jag sätter igång efter vila:
Först och främst beror det på hur länge om vilat. Efter hennes sommarvila då hon stod i tre och en halv vecka började jag med att skritta några dagar. Sedan lägger jag in trav, jobbar då i en lägre form och låter henne gå på lite mer. Skrittar och travar i kanske en vecka sedan lägger jag in galopp. När de stått en så pass kort tid tycker jag inte man behöver vara så överdrivet längsamma med igångsättning. När det är sommarbete så rör de ju på sig så pass mycket i hagen så det är ju inte så att de stått tilla väldigt länge. Sen kanske jag ridetr lite lugnare i 2-3 veckor sedan kör jag som vanligt.


Lina

Vad kul att du delade med dig om så mycket, man kan lära sig så mycket bra av andra! Tack :)



PUBLICERAT: 2013-01-09, 17:17:09 | URL: http://picmagic.blogg.se
Louise

Nu fick jag massa inspiration till hur jag ska lägga upp ridpassen nu när jag börjat skolan, tack så jättemycket!



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:


« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: