2012-11-21
 14:00:00

Våldsamma ryttare.

Våld mot hästar.

Det kan man se på många olika sätt och ställen. Jag fattar inte hur folk kan göra annat än att älska de magnifika djuren. Dom som är så otroligt snälla och ofarliga(för det mesta). Alla hästar är det egentligen om dom blir behandlade rätt. Man ska egentligen vara jäkla glad att dom ens går med på saker vi ber dom om att göra. Då vi inte skulle ha en chans emot dessa otroliga djur om dom satte sig emot oss. Men när dom är så fantastiska varför ska man ta till med våld?

Kanske för att den är lite seg? Kanske för att den är lite för pigg? Kanske för att den inte hoppar så bra som du vill? Kanske presterar den inte så bra på tävling? Kanske den är lite busig?

Det finns så onödiga saker folk kan störa sig på och då straffa sin häst. Oftast finns det ju förklaringar till dessa saker folk straffar sina hästar för. Dessa saker beror oftast på OSS, RYTTARE! Hästar har också bra och dåliga dagar. Dom kan inte alltid vara i toppform. bara för det har inte vi rätt att slå dom, skrämma dom. Hästar ska man visa kärlek, tillit och respekt till. Dom litar så mycket på oss om vi behandlar dom rätt. Dom kommer älska dig om du beeter dig rätt mot en häst.

Nu tar vi ett exempel, man märker när en häst verkligen älskar en människa. Pam lyssnar på allt jag säger. När jag ger henne beröm blir hon glad. När jag ger kritik försöker hon bli bättre. Jag har aldrig andvänt våld mot henne och kommer aldrig göra. Men hon ställer upp på allt, för hon litar på mig! Får man hästen på ens sida går den genom eld för dig.

Få din häst att lita och älska dig. Då kommer den göra allt för dig.
 
 
                                                                BILD FRÅN GOOGLE.

Spöt är ett typiskt redskap för att straffa sin häst. Jag rider ofta med det, som ett hjälpredskap. Men att så sin häst gång på gång tycker jag är djurplågeri. Jag får dåligt samvete när jag petat på henne lite mer än vad jag brukar. Självklart kan man behöva väcka dom lite, men på en måttlig gräns. Som på bilden är ju otroligt hemskt. Även att människor som ser sånt här på tävling, att vissa inte reagerar. Jag hoppas att alla som ser sådana här saker säger till antingen personen eller överdomaren för det är inte scceptabelt. Visste ni att hästar har varit det enda djuret som det har varit lagligt att slå?

                                                     Så nu, vad tycker ni om detta?



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:


« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: