2012-11-18
 12:15:00

Hur jag lägger upp veckorna.

Varje vecka försäker jag få med allt nyttigt som behövs- För att träna alla delar och för att styrka henne. När jag rider ut tänkter jag ofta på saker som inte "funkar" riktigt som jag vill ska funka och tränar på det någon dag på banan då. Alltås samlar insperation, för inte kul att rida på banan utan att ha något vettigt att göra.

När jag rider ut tränar vi mycket backar för att stärka ryggen och rumpan, försöker ha ett pass i veckan där jag rider mycker backar. Därför Pam har en sådan stor rumpa, haha. Mycket upp och ner, det är super bra. De får starka ben också. Sedan för konditionen & för rolighetens skull galopperar vi längre sträckor några gåner i veckan. Vissa pass rider vi mer lugnare pass och mer "markjobb", för det går galant i skogen också!
 
  Saker jag jobbar med i skogen:
          ~ Många backar, mer skritt och trav.
          ~ Längre galoppsträcker i skogen.
          ~ Igångsättningar och avsaktningar.
          ~ Samlingar och ökningar.
          ~ Mjukgörande och framåtbjudning.
          ~ Framåtvilljan, att hon vill gå framåt.

          ~ Lösgörande arbete, ställa och böja.
          ~ Skänkelvikningar och volter på tex, grusvägar.
                          

På banan rider jag vanligtvis en lektion i veckan. Sedan rider jag där någon mer dag om jag inte hinner ut. Jag lägger upp vissa pass så att jag rider ut en halvtimme och en halvtimme på banan för att få lite av båda. Ett bra sätt att värma upp hästen och roligare. Varje gång jag själv ska rida på banan måste jag ha en ordentlig plan för vad jag och hon behöver träna på. Måste ha insperation för att göra ett bra pass. Nu på senaste tiden har det blivit mycket bättre för mig då jag var mycket omotiverad att träna på banan själv. Men man måste ha en plan och veta vad man behöver jobba på innan man hoppar upp, allt blir mycket lättare då.

Såhär kan en vanlig vecka se ut:
Måndag: Marklektion - varannan Cissi - Ingrid.
Tisdag: Lättare skogspass.
Onsdag: Hoppträning.
Torsdag: Skogen - Banan. (beroende på årstid)
Fredag: Vila.
Lördag: Skogen, avsluta på banan.
Söndag: Skogen.

Om jag rider själv på banan:
~ Lösgörande och rättbjudning.
~ Mycket till dressyrprogram.
~ Volter, serpentiner i olika storlekar för att få henne mjuk i sidorna.
~ Flyttning för skänkeln, hålla in bogarna.
~ Tempoväxlingar, avsaktningar och halter.
~ Få aktivitet i bakbenen.

Då Pam har en tendens att gå lite lågt jobbar jag mycket med övergångar för att fånga upp henne. Nu är det otroligt mycket bättre efter mycket jobb. Börjar få henne där jag vill ha henne. Eftersom i hoppningen blir det lättare att hoppa om hästen inte går med huvudet nere i backen. Allt jag gör har en poäng till speciellt hoppningen. Då jag ska få allt bättre.

Självklart har ju jag en massa saker jag själv som ryttare övar på när jag rider. Har ganska mycket saker jag måste jobba med. Man kan glömma bort sig själv lite när man tänker mycket på hur hästen gör ifrån sig.

     Jobb med mig:
          ~ Jobba med min sitts.
          ~ Mina händer.
          ~ Min blick.
          ~ Mina ben, hälar. (Då jag har svårt för att hålla ner benen ordentligt.)
          ~ Mina magmuskler.

Om man jämför dessa bilder har det ju hänt en del med min sits, har fått väldigt mycket beröm på senaste tiden. Behöver fortfarande jobba lite med mina händer och hälar. Men ser mycket proffsigare ut nu. Första bilden är för ca 5-6 år sedan den andra är våran senaste dressyr. Båda är i Nyckelby.
 
Lite då och då lägger vi in någon tömkörning av våran tränare Kenneth eller löshoppning. Han är otroligt duktig och sjukt kul att kolla på. Sedan blir det ju tävlingar och annat på helgerna men såhär kan en vanlig vecka se ut. Detta var på ett litet ungefär hur jag tränar Pam överlag. Allt jag försöker tänka på om dagarna. Kommentera om ni undrar något.


Paulina

Sv: Hon är strax över 170 cm :)



PUBLICERAT: 2012-11-18, 12:44:52 | URL: http://fotopaulina.blogg.se
Moa Mildén

Tack! Riktigt fin header!! :)



PUBLICERAT: 2012-11-18, 14:22:52 | URL: http://mildenuknow.blogg.se

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:


« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: