2012-11-19
 20:10:00

Att få sin häst lösgjord.

Att få sin häst lösgjord är något väldigt viktigt och användbart inom ridningen. Det pratas också ofta om att man ska lösgöra hästen mer och om olika lösgörande rörelser osv. Men hur gör man då? Det är inte alltid så lätt och det finns inte ett sätt som funkar för alla. Jag tänkte att jag skulle ge er tips på några bra lösgörande övningar som jag tycker funkar.

Vi kan ju börja med att reda ut vad lösgjord faktiskt innebär. Det kan vara olika saker i olika sammanhang, för olika personer och på olika hästar. "En lösgjord häst rör sig taktmässigt, är avspänd såväl fysiskt som psykiskt och lyder villigt ryttarens hjälper utan motstånd" är en sammanfattning av vad lösgjord är. Kanske fortfarande känns krångligt, eller? Jag ska försöka förklara med mina egna ord hur jag tycker hästen är när den är lösgjord: när hästen har bra sug på bettet(den ska varken kännas "tom" eller "hängig" i handen), vill framåt och är mjuk i munnen. När hästen känns ungefär likadan i båda varven och är mjuk i sidorna, flyttar sig lätt för skänkeln och lyssnar på små hjälper. När man kan korta och länga steget mjukt och utan att det blir ryckigt. När det känns rytmiskt, lugnt och enkelt att rida. Då tycker jag att hästen är lösgjord. Så nu när vi är överens om vad lösgjord innebär tänkte jag att vi skulle gå in på hur man får hästen att bli lösgjord.


Här är mina 6 steg till en lösgjord häst:

1.
En sak som är viktig för att få hästen lösgjord, känslig och mjuk är att man själv är just så. Du måste börja med dig själv för om du är spänd, grov i hjälperna och far omkring på hästryggen kan du aldrig få din häst lösgjord. Så den första övningen jag gör när jag ska börja med lösgörande arbete, eller egentligen arbete över huvud taget, är att slappna av och kontrollera min sits. Jag går nerifrån och upp och korrigerar min sits, tänker igenom hur det ska vara och försöker sitta så korrekt som möjligt. Ner med hälarna, skänkeln precis bakom sadelgjorden,benen intill hästkroppen, inte klämma med knäna, känna sittbenen, sitta mitt över hästen, sträck på ryggen utan att svanka, en lätt vinkel i armbågsleden men absolut inte bli spänd, upp med tummarna, knuten men mjuk hand, bak med axlarna, fram med bröstet, sträck på nacken och titta framåt. Och sen får man absolut inte glömma andningen. För tusan, glöm inte att andas! Glömmer man att andas djupt och jämt så är det jättelätt att man blir spänd och då förlorar man känsla och finhet i hjälperna och även balans.

2. En övning som man kan använda i början är att rida fram i låg och djup form. Det gör jag ofta eftersom det är bra för hästen att få sträcka ut nack-och ryggmusklerna. Rid på halvlång tygel i trav(lättridning), driv på hästen i ett litet friskare tempo och uppmuntra den att söka sig fram mot bettet genom att krama lätt och mjukt i tyglerna(det är bra att röra lite på bettet då och då så att man inte fastnar i munnen). Efter ett par varv på fyrkantsspåret kan man rida in på en stor volt och flytta hästen lite lätt för skänkeln genom att flytta bak innerskänkeln lite och trycka lätt samtidigt som man leder på yttertygeln och kramar på innertygeln(fortfarande på lite halvlång tygel).

3. Nästa övning som jag brukar göra är att rida på mellanstora volter(15 meter i början sedan 10 också) och åttvolter och verkligen ställa hästen ordentligt i nacken och böja kroppen runt skänkeln. Man kan rida på fyrkantsspåret och göra en 15 meters volt på varje långsida samtidigt som man jobbar med att verkligen rida varje hörn och ställa hästen ordentligt. När man känner att det funkar kan man gå över till att göra 10 meters volter i hörnen. Även åttvolter så att man får träna på ställa om hästen och göra halvhalter är jättebra.

4. När man kommit hit och har gjort de tidigare övningarna brukar hästen vara ganska mjuk och "med på noterna". Då tycker jag att det kan passa att lägga in lite galopp. Även om det fortfarande bara är uppvärmning och det kan kännas konstigt att galoppera tidigt(man vill ju gärna göra det i ordningen skritt, trav, galopp) så är det väldigt användbart. Galoppen i sig är väldigt lösgörande och kan även få lite segare hästar att bli piggare och mer arbetsvilliga. Men eftersom det fortfarande är tidigt på passet ska man främst galopperna i en lite friare form på större spår som fyrkantsspåret och stora volterna.

5. Sedan kommer det sig ganska naturligt att man kanske jobbar med lite övergångar när man har galopperat. Då menar jag främst fortfarande trav och skritt men även lite galopp. Övergångar är väldigt nyttigt och det man ska tänka på är att förbereda hästen på övergången tidigt med hjälp av halvhalter och att man när man precis gått över till den nya gångarten rider lite framåt.

Mellan steg 5 och 6 ungefär brukar jag lägga in en skrittpaus. Nu följer jag ju inte alltid just dessa steg men jag brukar nästan alltid ändå lägga in en skrittpaus i mitten av passet. Det är bra för då får hästen slappna av lite, kanske få bort mjölksyra och smälta det man jobbat med och samla lite ny energi. Kan även vara bra för lite hetare hästar som blir "överhettade"(xD), piggare och piggare och lite okoncentrerade, att få coola ner sig lite.

6. Efter det jobbet borde hästen kännas ordentligt uppvärmd och ganska mjuk. Då kan man börja jobba med lite svårare och mer krävande saker. Här kan det vara dags för lite mer jobb i galopp och jobb med sidvärtsrörelser om man ska fokusera på lösgörande arbete. Skänkelvikning är en jättebra lösgörande övning som enkelt kan anpassas efter den nivå hästen och ryttaren ligger på. Man kan göra skänkelvikning från kortsidan ut till ungefär halva långsidan eller på diagonalen om man vill göra det svårare. Viktigt att tänka på är att inte ställa hästen för mycket, man ska bara se ögat och en bit av näsborren på hästen, och att hålla in ytterbogen.
   I galopparbetet är små volter väldigt bra för då får hästen samla upp sig och korta sitt steg ordentligt. Sedan kan man också rida serpentiner över medellinjen där man i mittenbågen då rider förvänd galopp. Väldigt bra övningen som kan vara lite av en utmaning då det är mycket man ska tänka på. Viktigt är att man håller kvar hästen ställd åt höger i höger förvänd galopp och vänster i vänster förvänd galopp och använder ytterskänkeln för att få runt hästen.


Det var mina tips på t.ex upplägg på ett ridpass där målet är att få hästen lösgjord. Sedan måste man ju inte följa dessa steg från 1-6 utan det går lika bra att ändra ordning eller plocka ut enstaka övningar. Sedan är ju inte heller kanske målet med varje ridpass att lösgöra hästen. Ibland vill man kanske jobba med ett speciellt moment, t.ex en viss övning inför ett dressyrprogram, eller finslipa någon detalj eller kanske fokusera på konditionen. Men jag tycker att man bör rida ett sånt här lösgörande pass, rida igenom hästen, en gång i veckan i allla fall. Man kollar liksom av att allt funkar och hästen får mjuka upp sig och jobba igenom kroppen. Text skriven av Vendela, tycker denna var så bra att ni borde få läsa den.


Nathalie

Tjena! kolla in på vår nystartade blogg och säg vad ni tycker :)



PUBLICERAT: 2012-11-19, 20:23:42 | URL: http://stallmupparnaa.blogg.se
felicia

riktigt,riktigt bra text!



PUBLICERAT: 2012-11-19, 22:20:10 | URL: http://tipsponny.blogg.se
Thilda - Tanneryttarna

As bra inlägg! :)



PUBLICERAT: 2012-11-20, 13:46:48 | URL: http://Tanneryttarna.blogg.se
Hanna

bra skrivet! :D



PUBLICERAT: 2012-11-20, 14:10:37 | URL: http://wipsochjag.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:


« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: