2011-07-24
 18:00:00

Svar till frågestunden.

Tack till alla frågor, ganska några men tänkte jag ska ha det lite då och då under en kortare tid endast.
Skriver svaren efter varje fråga. (:

Moa Jonsson
- Vad har du för mål med Pamela?
- Vad har Pamela gått för klasser innan du köpte henne?
- Vad var det du fastande för hos Pamela?
Kram

Svar: Mina mål med Pam är att se hur långt hon kan ta sig inom hoppningen. Minst 1,20cm i hoppning och någon dressyr klass. När vi köpte henne hade hon inte tävlat överhuvudtaget. Pamela har endast vart på två tävlingar och hennes tredje blir nu den 24/7. Oj, finns många saker jag fastnade vid. Hon var en super söt häst, precis vad vi sökte, pigg och framåt och hennes ögon. Hon har dom snällaste ögonen som finns och det är jätte viktigt. Hon är super snäll i all hantering och har alltid varit det.

Anonym
Hej!
Vem tycker du är bäst som ryttare av dina kompisar Jennifer eller Vendela ?

Svar: Vilken taskig fråga. Men ska svara ärligt på den. Vendela har mer kunskaper och har kommit längre i sin ridning då hon utbildat en unghäst själv lär man sig otroligt mkt. Men ingen av dom rider dåligt.

tove danielsson
Jättefin häst du har. Hur länge har du haft den?

Svar: Tack så jätte mkt. Jag har haft henne i snart 11 månader.

jennifer
Hur länge har du ridit?
Haft någon ponny förut?
Om du fick vara kille för en dag, vad skulle du göra då? ;)

Svar: Jag har ridit i ca 12 år. Ja jag hade den bästa ponnyn någonsin innan Pamela. Miramis heter han och honom hade jag i fyra år.

Anonym
ponny eller storhäst? :)
Vad är det högsta du hoppat med din förra häst och vad är det högsta med pamela?
Vad rider du för för tränare? :)

Svar: Jag föredrar faktiskt storhäst. Har alltid älskat storhästar. Så det var lätt för mig att gå upp. Red öven mkt storhäst på min ridskola och min mammas kompis häst. Det högsta jag hoppat med Mirre är ett hinder 1,20cm och bana 1,15cm, på träning. Med Pam har jag endast hoppat runt 1,10-1,15cm. Men har ingen brådska. Jag rider för Ingrid Stark i hoppning och dressyr just nu. Hon är en av Östergötlands främsta hopptränare. Till hösten kmr jag antagligen gå över till Sissi Lilja som är landslagstränare i dressyr.

Anonym
Vad har du för planer med pam och kommer du sälja henne när hon blir äldre eller när du blir äldre? :) haha, kanske lite krånglig fråga men hoppas du förstår, fin blogg iaf och super fin häst! :)

Svar: Som jag skrev innan ska jag se hur långt hon kan gå i hoppning och lite dressyr. Ja vet inte. Om mitt intresse håller i kanske jag kmr ha kvar henne föralltid och ta ett föl på henne i äldre dar.

Lovisa
Hej! :)
Det ser ut som om Pam är en jättefin häst! Har själv en 6 åring, men hon hoppar stort på hinder och brukar vägra ibland. Något bra tips om hur man kan göra? :)
- Vad är din absoluta favorit ridövning?

// Lovisa <3

Svar: Tack så jätte mkt. (: Pam är då 5år men vi har haft precis samma problem. Så jag hoppade som vanligt lektion en gång i veckan. Sedan någon dag i helgen red jag först ut sedan avslutade jag med att hoppa ett litet räcke på en volt. Kanske 50cm. För att dom ska hoppa ner sig. Det funkade jätte bra och nu hoppar hon inte mer än nödvändigt. Kunde va så att jag åkte av för hon hoppade för stort. Det med att hästen stannar kan vara ganska svårt att bli av med. Min förra häst stannade JÄMT förut, fast han hoppade som en gud när han väl kom över. det var något om satt i huvudet på honom. Men sedan började vi träna för Ingrid som jag rider för nu och vi kämpade på. Man ska ta det lugnt och inte bestraffa hästen, speciellt inte när du har en unghäst. Stannar hästen kan ett knep vara att ni sänker ner hindret och kommer som vnaligt igen, när den då hoppar ge den mkt beröm efter. Höj sedan igen och då bör den hoppa. Ganska bra knep iaf. Min favorit övning.. Tror inte jag har någon speciell. Allt som gör gott för min häst gillar jag att lägga ner tid på. Hoppas det går bättre med din häst. :) kram

 Anonym
Har du rammlat av många gånger? Skadat dig?
Många gånger på Pamela? :)
Svar: Oj, har nog ramlat av mer än 100 ggr tror jag. På en massa olika hästar. Har skadat mig ett par gånger men inget jätte alvarligt endå. På min ponny åkte jag av på tävling, bärdes ut på bår och fick senare åka till sjukan.Vet inte riktigt vad det var som hände. Men känslan var typ som någon högg dig i benet. När jag går längre bitar brukar jag få den känslan igen. Har även ramlat av och knäckt någre revban fram och på ryggen. Det är nog det. Hm, på Pam har jag kanske ramlat av runt tio ggr, kanske lite mer. Hon var bara lite busig i början men inte nu längre.

 Maja Simonsson
Vad är det högsta du hoppat med din ponny/häst??
Svar: Högsta med Pam kanske är 1,15cm på träning. (:
Vi vill ta det lite lugnare och göra några bra runder längre först.

 Anonym
Vart är du om tio år? :)
(som du hoppas på iaf)
Svar: Om tio år hoppas jag att jag har en egen gård med en massa unghästar. Vill leva på det, att köpa in unghästar och rida in sedan sälja. Vill även ha ett par hingstar, älskar hingstar.

 Anonym
Hur mycket kostade Pamela? :D Super fin! <3
Svar: Henne köpte vi för 54.500kr. (:

 Ina Ögren
Hur hög är Pam och hur lång är du? :)    
     Svar: Pam kanske är runt 1,65cm jag kanske 1,67 tror jag.                    


celine

fin blogg :)



PUBLICERAT: 2011-07-25, 01:12:37 | URL: http://matildaceline.blogg.se/
Klara

Sv: vad roligt :))



PUBLICERAT: 2011-07-25, 11:43:05 | URL: http://klarahovstadius.blogg.se/
Jennie

sv: Tack! detsamma :)



PUBLICERAT: 2011-07-25, 13:55:22 | URL: http://jenniieeh.blogg.se/
Emelie

Gillar din deisgn stark, nkel men ändå spciell och personlig. :D



PUBLICERAT: 2011-07-25, 15:09:31 | URL: http://norrakullensstall.blogg.se/
e

älskar kvalliten på bloggen! Super ren och fin! :)))



PUBLICERAT: 2011-07-25, 15:10:31 | URL: http://ryyttare.blogg.se/
Elin

Sv: Hejsan :) Fin blogg och häst du med ;)

Visst vi kan följa varandra! Jag gör gärna länkbyten också :)



PUBLICERAT: 2011-07-26, 00:51:08 | URL: http://isjustelin.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:


« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: